نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام (EEG) با تعرفه دولتی
نوشته شده توسط : ادمین

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام (EEG) با تعرفه دولتی

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرافی (EEG) یک آزمایش ساده و بدون درد است که فعالیت الکتریکی مغز را برای بررسی نحوه عملکرد نواحی مختلف مغز ثبت می کند. پزشکان از این آزمایش برای بررسی مشکلاتی مانند تشنج استفاده می کنند. پزشکان هنگام انجام چنین آزمایشی حسگرهای کوچک و چسبنده را روی پوست سر بیمار قرار می دهند. تا این حسگر ها امواج مغزی را حس کنند و آنها را به دستگاه ضبط ارسال کنند.

هنگامی که فردی تحت نوار مغزی قرار می گیرد، پزشک ممکن است حواس او مانند شنوایی، بینایی یا لامسه را آزمایش کند تا ببیند مغز چگونه پاسخ می دهد. برای مثال، پزشک ممکن است نوری را به چشمان فرد بتاباند تا فعالیت مغز او را در ناحیه بینایی کنترل کند. به عبارت دیگر الکتروانسفالوگرافی یا EEG، کار ثبت فعالیت الکتریکی در مغز را انجام میدهد و یک روش کاملا ساده و ایمن می باشد.برای انجام نوار مغز می توانید به کلینیک مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید.

انواع مختلف تست های نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام (EEG) چیست؟

انواع مختلفی از نوار مغز وجود دارد که بهتر است با آنها آشنا شوید.

نوار مغز معمولی

این نوع از آزمایش تنها زمانی بین ۲۰ تا۴۰ دقیقه برای انجام نیاز دارد. پزشک زمانی که میخواهد این آزمایش را از شما بگیرد توصیه می کند به آرامی بنشینید و چشمانتان را باز و بسته کنید. همچنین گاهی اوقات در طول آزمایش از شما میخواد که نفس عمیق بکشید . در نزدیکی شما نوری چشمک زن قرار داده می شود که فعالیت مغزتان را می سنجد.

نوار مغز حالت خواب

این نوع از نوار مغز زمانی گرفته می شود که شما در حالت خواب قرار دارید. چنین آزمایشی زمانی تجویز می شود که نوار مغز معمولی پاسخگو نباشد.

نوار مغز پایشی

نوار مغز پایشی نوعی آزمایش می باشد که فعالیت مغز شما را به مدت یک شبانه روز هم درحالت خواب و هم در حالت بیداری ثبت میکند.

هزینه نوار مغز

هزینه انجام نوار مغز در کل کشور ثابت است و فقط تعرفه آن ها با دفترچه بیمه متفاوت از تعرفه آزاد می باشد.در کلینیک مغز و اعصاب جلفا هزینه نوار مغز با تعرفه دولتی انجام می شود.

از نوار مغز برای تشخیص کدام بیماری ها استفاده میشود؟

از نوار مغز برای تشخیص کدام بیماری ها استفاده میشود؟

نوار مغز یکی از آزمایشاتی می باشد که می تواند تمام مشکلاتی که در فعالیت های الکتریکی مغز به وجود می آیند مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا اطلاعاتی که از طریق نوار مغز در اختیار پزشکان قرار می گیرد به پزشکان کمک می کند که بتوانند وجود یک مشکل و یا نبود آن را در مغز بیمار به خوبی تشخیص دهند. اگر دوست دارید با بیماری هایی که از طریق نوار مغز تشخیص داده می شوند آشنایی پیدا کنید ادامه این مطلب را به خوبی مطالعه کنید.

آسیب سر

همانگونه که می دانید معمولا افراد هنگامی که به سر آنها ضربه ای می خورد بسیار نگران می شوند. چون مغز محل فرماندهی بدن می باشد و اگر کوچکترین آسیبی ببیند حتما فرد با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

آسیب به سر در واقع به هر نوع آسیبی که به مغز، جمجمه و پوست وارد می شود گفته میشود. این آسیب ها می توانند شامل یک برآمدگی کوچک و یا کبودی شدید باشند.

معمولا تنها به واسطه یک معاینه ساده نمی توان تشخیص داد که آیا به سر آسیبی وارد شده است یانه و خطر آسیب وارد شده چقدر است. به همین خاطر پزشکان برای احتیاط و یا تشخیص آسیب وارد شده از نوار مغزی استفاده می کنند. چون این نوار مشخص می کند که آسیب وارد شده به سر چقدر تاثیر گذار می باشد.

تومور مغزی

تومور مغزی در اثر رشد سلول ها در داخل یا نزدیک مغز به وجود می آید. تومورهای مغزی هم می توانند در بافت مغز ایجاد شوند و هم می توانند در نزدیکی بافت مغز رخ دهند.

برخی از تومورهای مغزی سرطانی نیستند. به این تومورهای مغزی غیر سرطانی یا تومورهای خوش خیم مغز می گویند. تومورهای غیر سرطانی مغز ممکن است در طول زمان رشد کنند و بر بافت مغز فشار وارد کنند. انواع دیگر تومورهای مغزی سرطان های مغزی هستند که به آنها تومورهای بدخیم مغز نیز می گویند.

بهتر است بدانید تومور های سرطانی می توانند با سرعت بسیار بالایی رشد کنند و به بافت های مغز حمله کنند این گونه از تومور ها می توانند این نوع از بافت ها را خیلی سریع تخریب کنند. پزشکان برای این که بتوانند تشخیص دهند که آیا توموری در مغز بیمار وجود دارد یانه از نوار مغز استفاده می کنند. چون از این طریق به راحتی می توانند مشکل بیمار را تشخیص دهند و هرچه سریع تر اقدام به درمان بکنند.

انسفالیت یا التهاب مغز

انسفالیت یا التهاب بافت مغز معمولا به چند دلیل اتفاق می افتد که عبارتند از عفونت های ویروسی، عفونت های خود ایمنی، عفونت های باکتریایی، نیش حشرات و غیره. هنگامی که التهاب ناشی از عفونت در مغز باشد، آنسفالیت عفونی نامیده می شود.

هنگامی که به دلیل حمله سیستم ایمنی به مغز ایجاد شود، آنسفالیت خود ایمنی شناخته می شود. این نوع از بیماری می تواند برای بیمار مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورد. پزشکان بلافاصله بعد از مشاهده بعضی از علائم این بیماری برای تشخیص قطعی از نوار مغز استفاده می کنند. چون تنها از این راه می توانند به طور قطعی نوع بیماری را تشخیص دهند.

سکته مغزی

هنگامی که به بخشی از مغز انسان خون نمی رسد سکته مغزی رخ میدهد. این امر از دستیابی بافت مغز به اکسیژن و مواد مغذی جلوگیری می کند و باعث می شود. سلول های مغز در عرض چند دقیقه شروع به مردن کنند.

سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است و درمان فوری آن بسیار مهم است. چون درمان زود هنگام می تواند آسیب مغزی و سایر عوارض آن را کاهش دهد. می توان گفت تنها راهی که می توان از طریق آن به راحتی و در کمترین زمان ممکن سکته مغزی را تشخیص داد نوار مغز می باشد. به همین خاطر برای تشخیص این بیماری معمولا اولین انتخاب پزشکان تجویز چنین آزمایشی می باشد.

اختلالات خواب

اختلالات خواب نامی است که به گروهی از مشکلات خواب داده می شود که باعث از دست دادن توانایی خواب یا عوارضی در طول خواب می شود. این اختلالات به عنوان پرخوابی به معنای خواب آلودگی در طول روز یا خواب طولانی شبانه یا بی خوابی که به معنای از دست دادن توانایی خواب است، طبقه بندی می شوند.

انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد که در سه گروه اصلی قرار می گیرند: اختلالات خواب درون زا، اختلالات خواب بیرونی و اختلالات خواب شبانه روزی. هرکدام از انواع اختلالات خواب به دلیل وجود مشکل خاصی به وجود می آیند. به همین خاطر پزشکان برای تشخیص هرکدام از این موارد نوار مغز تجویز می کنند. چون این نوع از آزمایش می تواند به خوبی علل وجود چنین مشکلاتی را مشخص کند.

صرع

صرع شامل وجود بارهای الکتریکی سریع در مغز است که باعث می شود بدن حرکات غیر ارادی انجام دهد. این تشنج ها به طور مکرر و ناگهانی رخ می دهند.

صرع به عنوان یک بیماری شایع عصبی در نظر گرفته می شود، زیرا تعداد افرادی که به بیماری صرع مبتلا هستند در سراسر جهان حدود 65 میلیون نفر تخمین زده شده اند. هم افراد جوان و هم افراد مسن زیادی به این بیماری مبتلا می شوند.

یکی از بهترین راه هایی که به تشخیص این بیماری کمک می کند تجویز نوار مغز می باشد. چون این آزمایش می تواند این بیماری را سریع نمایان کند.

هزینه نوار مغز در منزل

تعرفه نوار مغز در منزل با توجه به پارامترهای مختلفی اعم از مسافت، شرایط بیمار، فوریت آزمایش و نوع دستگاه موردنیاز و... تعیین می شود. نکته ی مهمی که در این مورد وجود دارد، این است، که دستگاه‌ های پیشرفته ثبت نوار مغز در منزل حساسیت فوق‌ العاده‌ای دارند، و دارای تعداد زیادی سنسور هستند. همین مسئله باعث می شود، زمانی که قرار است، نسبت به ثبت نوار مغز 24 ساعته اقدام کنید، محدوده های مختلفی از قیمت برای انجام این کار در نظر گرفته شود.

چه موقع نوار مغز بگیریم

چه موقع نوار مغز بگیریم

بهتر است بدانید بعضی از اندام های بدن هستند که از خود سیگنال های الکتریکی تولید می کنند. این گونه از سیگنال ها به وسیله آزمایشات مختلفی مانند نوار مغز اندازه گیری می شوند.

هنگامی که شما به بعضی از بیماری های عصبی مانند صرع و آسیب مغزی مشکوک باشید پزشک برای تشخیص صحیح از این آزمایش استفاده می کند. بسیاری از افراد این سوال را می پرسند که چه موقع نوار مغز بگیریم؟ درجواب این سوال بهتر است بدانید به هیچ وجه شما نباید بدون تجویز پزشک چنین کاری را انجام دهید و تنها زمانی انجام چنین کاری صحیح است که با تشخیص پزشک باشد.

نوار مغز و افسردگی

طبق گزارشی که سازمان جهانی بهداشت در طی چند سال اخیر منتشر کرد مشخص شد اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان زندگی می کنند که به بیماری افسردگی دچار شده اند. برای تشخیص و درمان بیماری افسردگی پزشکان زیادی در حال تلاش هستند نتیجه اینگونه از تلاش ها باعث شده است پیشرفت های زیادی برای تشخیص این بیماری حاصل شود.

یکی از بهترین راه هایی که می توان از طریق آن به طور دقیق تری چنین بیماری را تشخیص داد استفاده از نوار مغز می باشد. زیرا این آزمایش یک ابزار بسیار قدرتمند برای مطالعه بر روی اختلالات عصبی و افسردگی می باشد. به طور کلی معمولا جامعه علمی از این آزمایش برای شناخت بهتر مکانیسم هایی که بر اختلالات عصبی و افسردگی تاثیر می گذارند استفاده می کند.

هرگاه افراد در یک محیط لذت بخش قرار می گیرند مغز آنها فعالیت بیشتری  انجام می دهد و این در حالی است که افراد مبتلا به افسردگی تمایل دارند در همان سطح اولیه چنین چیزی را پاسخ ندهند.

تفاوتی که بین مغز یک فرد افسرده در میزان فعالیت آن بایک فرد عادی قرار دارد توسط نوار مغز اندازه گیری می شود. زیرا در این تست تمام سیگنال های الکتریکی مغز از طریق پوست سر در دستگاه ثبت می شوند. از همین طریق پزشکان می توانند به واسطه نوار مغز افسردگی را تشخیص دهند.

عوارض بعد از نوار مغز

عوارض بعد از نوار مغز

تاکنون ثابت شده است که به طور معمول نوار مغز هیچ گونه عوارضی برای افرادی که چنین آزمایشی انجام می دهند ندارد. البته این مورد در رابطه با افرادی که بیماری های تشنجی دارند صدق نمی کند.

زیرا نوار مغز تنها برای افرادی هیچ گونه ضرری ندارد که به طور کامل سابقه بیماری مانند تشنج را نداشته باشند. اما در صورتیکه فردی به یک بیماری تشنجی دچار باشد و یا صرع داشته باشد ممکن است با کوچکترین محرکی دچار تشنج شود.

این محرک ها معمولا موارد بسیار شدیدی هم نیستند به عنوان مثال: صدای تیک تیک دستگاه و یا نور چشمک زن آن خود می توانند مهم ترین محرک برای ایجاد تشنج در این افراد باشند.

اما با این حال اگر به چنین بیماری هم مبتلا هستید. و پزشک برای شما نوار مغز تجویز کرده است نیاز نیست نگران باشید. زیرا پزشک و یا تکنیسینی که این کار را انجام می دهد به طور کامل آمادگی لازم برای مدیریت اتفاقاتی که ممکن است رخ دهند  را دارد.

چگونه برای نوار مغز آماده شویم؟

سوال بسیاری از افراد این است که چگونه برای انجام نوار مغز آماده شویم؟ اگر شما نیز به دنبال جواب این سوال هستید بهتر است بدانید قبل از انجام چنین آزمایشی باید مواردی را که ما در اینجا برای شما بیان کرده ایم را به طور کامل رعایت کنید.

  • روزی که می خواهید آزمایش را انجام دهید به طور کامل مصرف هرگونه ماده ای که حاوی کافین می باشد را قطع کنید . چون مصرف این ماده می تواند بر نتیجه آزمایش تاثیر بگذارد.
  • اگر داروی خاصی مصرف می کنید به هیچ وجه مصرف آن را قطع نکنید و تنها درصورتی می توانید این کار را انجام دهید که پزشک شما دستورالعمل مخصوصی به شما داده باشد.
  • شب قبل از آزمایش به خوبی موهای سر خود را بشویید . البته توجه کنید که نباید از هیچ گونه نرم کننده، اسپری، ژل و حالت دهنده ای استفاده کنید . زیرا اینگونه از مواد لکه های بسیار چسبنده ای بر روی الکترود ها می گذارند و باعث می شوند پوست سر شما دچار شوره شود.

تفسیر الکتروانسفالوگرافی

همانگونه که می دانید معمولا فعالیت الکتریکی مغز به صورت موج ثبت می شود. تاکنون انواع مختلفی از موج در نوار مغز ثبت شده است. این گونه از موج ها با عنوان هایی مانند: موج الفا، تتا، بتا و دلتا ثبت شده اند. پزشکان همیشه ابتدا شرایط فرد و تغییرات غیر طبیعی که در نوار مغز نشان داده می شوند را به خوبی تفسیر می کنند. البته توجه داشته باشید که تنها یک پزشک مغز و اعصاب می تواند نوار مغزی یک فرد را تفسیر کند. زیرا تنها چنین پزشکانی توانایی تشخیص بیماری افراد را دارند و می تواند مشخص کنند که نوار مغز ین فرد طبیعی بوده یا غیر طبیعی.

 

نواز مغز با تعرفه دولتی





:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: